poniedziałek, 24 marca 2014

Chleb tostowy wg Jeffreya Hamelmana

Przyznam z ręką na sercu, że nie spodziewałam się że można upiec w domu chleb tostowy, który wygląda jak tostowy i sprawdza się w praktyce ;) Bardzo lubię tosty, z dużą ilością sera- wiem bardzo niezdrowe i w ogóle, ale jak nie mam ochoty nic gotować zjem tosty i nie narzekam ;) Chleb ze sklepu naszpikowany jest straszną chemią, aż boję się czytać skład, więc od tej pory będę przygotowywać własny. Zwłaszcza, że chleb świetnie się mrozi! Możecie przygotować bochenki kiedy macie więcej czasu i odmrażać według potrzeb. Z podanego przepisu wychodzą 2 bochenki. Chleb należy wyrabiać miskerem- będzie prościej, i przez tyle czasu jak podaje przepis. Potem jedyna trudność to ścisłe uformowanie chleba  i gotowe :) Zachęcam do eksperymentów.


Składniki na 2 bochenki (większy i mniejszy):

- mąka pszenna wyokoglutenowa ( użyłam typu 450 )- 454 g (3 5/8 szklanki)
- mąka pszenna chlebowa ( użyłam typu 650 )- 454 g (3 5/8 szklanki)
- woda- 599 g (2 5/8 szklanki)
- cukier - 9 g (2 łyżeczki )
- miękkie masło- 17 g (1 łyżka)
- sproszkowany słód ( pominęłam)- 3/8 łyżeczki
- sól - 17 g (1łyżka)
- drożdże- 5g ( instant), dałam 10 g świeżych


Wykonanie:
1. Mieszanie: wszystkie składniki przekładamy na miski i zaczynami mieszać mikserem ( świeże drożdże rozpuściłam w letniej wodzie, masło również rozpuściłam w wodzie -wodę odjełam z ilości podanej w przepisie). Mieszamy na pierwszej prędkości przez 3 minuty aby składniki ciasta dobrze się wymieszały, a następnie przechodzimy na prędkość drugą ( również 3 minuty) co wykształci siatkę glutenową ( dzięki której ciasto będzie puszyte i elastyczne).
2. Wyrobione ciasto przykrywamy folią spożywczą. Przez dwie godzny ciasto będzie fermentować*.
3. Składanie: po godzinie od rozpoczęscia fermentacji składamy ciasto, proces składnia możecie obejrzeć na tym filmiku.
4. Dzielenie ciasta: ciasto dzielimy na porcje odpowiadające wielkościom foremki w których będziemy je piec. Dajemy ciastu odpocząć pod przykryciem 10-20 minut. Po tym czasie formujemy ciasto w ścisłe wałki ( warto uważnie je złożyć- dzięki temu zachowają kształt podczas pieczenia ) i przekładamy do foremek ( łączenie na dole) i pozwalamy przefermentować przez około 1- 1.5 godziny)
5. Pieczenie: bochenki pieczemy w temp. 220 stopni. Większy bochenek około 45 minut, mniejszy około 35 minut. Gdy ciasto jest wyraźnie zrumienione i  po "ostukaniu" usłyszmy głuchy dźwięk oznacza to że chleb jest upieczony. 


* fermentacja to proces podczas którego drożdże wytwarzają kwasy organiczne, które wpływają na strukturę i smak naszego przyszłego chleba. Ubocznym skutkiem fermentacji jest dwutlenek węgla, dzięki któremu nasz chleb zyskuję dziurki w miąższu- jego nadmiar uwalniamy poczas składnia i formowania ciasta Drukuj to!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...