piątek, 18 stycznia 2013

Tarte aux pommes à l’ancienne- tarta z Alzacji

Proste znaczy smaczne. Nie potrzeba wymyślnych składników, długiego czasu przygotowań, wielkich zakupów. Jeśli macie w domu kilka jabłek, cukier i mąkę możecie w ciągu 40 minut cieszyć się smakiem wyjątkowej tarty z jabłkami. Nie potrzebna nawet formy do pieczenia, ja swoją ukształtowałam na rustykalny sposób, wałkując ciasto na placek i układając brzegi w falbankę, a do środka przełożyłam jabłka w karmelu. To taki "bezpieczny" wypiek z jabłkami- bez cynamonu, którego niektórzy ( nie wiem dlaczego!) nie lubią ;). Zainspirował mnie przepis znaleziony w Kukbuku, o tu. Z tego co poczytałam to naprawdę uproszczona wersja, jabłka nie są starannie ułożone w wachlarz, jedynie obtoczone w karmelu, zapieczone z kruchym ciastem, bez warstwy kremowej z ubitych jaj i śmietany. Mimo to jest przepyszna. Swoją posypałam pokruszonymi orzechami włoskimi, które dostałam od taty, z sadu- podobnie jak jabłka. Naprawdę polecam przepis, tarta jest przepyszna.


Składniki na ciasto kruche:
- 3 szklanki mąki pszennej
- kostka masła lub margaryny
- 1/2 szklanki cukru pudru
- 1/4 szklanki lodowatej wody

Z podanych składników należy zagnieść ciasto. Jeśli będziemy mieli problem z połączeniem składników dodajemy zimnej wody- ale z umiarem. Ciasto owijamy w folię i chłodzimy w zamrażalniku na czas przygotowywania jabłek.

Nadzienie:
- 5,6 jabłek
- 1/3-2/3 szklanki cukru- użyłam brązowego
- 1/3 szklanki wody
- orzechy włoskie- opcja



Jabłka obieramy, wykrawamy gniazda nasienne i kroimy w ósemki.
Na patelnię/ rondel wlewamy wodę, wsypujemy cukier, mieszamy a następnie tylko podgrzewamy nie mieszając aż zacznie nam się gotować karmel, gdy zgęstnieje ( nie mam termometru więc tylko obserwuję karmel) i ściemnieje dodaję jabłka, które powinny się nim pięknie oblepić. Nadzienie gotowe.

Ciasto wyciągamy z zamrażalnika, wałkujemy w okrąg- około 40 cm średnicy, może mieć nieregularne brzegi, bo zaginamy je do środka na kształt falbanki formując brzeg. Przekładamy na blachę z wyposażenia piekarnika wyłożoną papierem i zapiekamy przez około 15 minut w temperaturze 190 stopni. Na podpieczony ciasto wykładamy jabłka w karmelu, posypujemy orzechami włoskimi i zapiekamy około 7 minut. Odkładamy do lekkiego przestudzenia. Świetna na zimno jak i na ciepło. POLECAM!!

Drukuj to!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...