czwartek, 17 października 2013

Razowe ciasto cynamonowe a'la chałka

Nie bardzo wiedziałam jak nazwać ten wypiek,więc nazwa jest opisowa ;) Miałam upiec znanego z bloga "monstera" który jest lekki, mało słodki i przypomina chałkę, a jego warstwy pięknie pachną brązowym cukrem i cynamonem, jednak gdy przystąpiłam do pieczenia, okazało się że mam pół szklanki mąki pszennej a poza tym tylko jasną mąkę razową w typie 720, więć postanowiłam rozpocząć eksperyment. Ciasto, mimo że na ciemniejszej mące ładnie wyrosło, było dość wilgotne, ale nie przesadnie. Podczas wyrabiania ciasta okaże się że bardzo się klei...dlaczego? Prosta odpowiedź: mąka żytnia nie zawiera tyle glutenu co mąka pszenna. Ciasto pozostaje klieiste, nie staje się podczas wyrastania elastyczne, i w dalszej kolejności zdatne do wałkowania. To przesądziło o formie przygotowywania "chałki" do wypieku. Ale po kolei.



składniki:
-1 2/3 szklanki mąki żytniej typ 720
- 1/2 szklanki mąki pszennej
- 1 jajo
- 1/3 szklanki oleju rzepakowego
- 1/2 szklanki wody
- 1/2 szklanki mleka
- 20 g świeżych drożdży
- 1/3 ( do 1/2 szklanki cukru- najlepiej brązowego)
do nadzienia: brązowy cukier, roztopione masło ( około 70 g) i cynamon
dodatkowo: masło do formy



Przygotowanie:
- z drożdży i delikatnie podgrzanego mleka, łyżeczki cukru przygotowujemy zaczyn, obserwujemy czy się spienia, jeśli tak, to znak że drożdże są żywe, a nasze ciasto urośnie
- suche składniki przesiewamy do miski, dodajemy zaczyn, odstawiamy na kwadrans.
- zaczynamy mieszać: można mikserem wyposażonym w świederki, stopniowo dodajemy jajo, wodę, olej. Ciasto będzie kleiste- z powodu dodanej mąki żytniej. Wyrobione odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na około godzinę, po tym czasie odgazowujemy ( poprzez uderzenie dłonią w ciasto) i krótko zarabiamy
- formę ( keksówka standardowej wielkości) smarujemy masłem, nabieramy łyżką porcję ciasta i wrzucamy na dno, robimy takie kleksy żeby pokryć dno formy, następnie smarujemy je roztopionym masłem, posypujemy brązowym cukrem i cynamonem. Kładziemy kolejną warstwę z kleksów ciasta, oprószamy cukrem i cynamonem i tak do wykończenia ciasta ( mi wyszły 3 wartstwy, ale zależy to od ilości nakładanego ciasta). Na wierzchu oczywiście też smarujemy ciasto masłem i posypujemy cynamonem i cukrem.
- formę wstawiamy do nagrzanego piekarnika ( temeperatura 170 stopni ) i pieczemy przez około 30-40 minut- zależy jak wasz piekarnik mocno się nagrzewa, mój kiepsko więc zajęło to prawie 45 minut- trzeba sprawdzić po 30stu. Studzimy w formie. Ciasto łatwo się rwie palcami jak chałka, nie jest zbyt słodkie, pachnie cynamonem. Można je podrasować masłem z konfiturą czy miodem, albo zjeść do słodkiej kawy. Drukuj to!

3 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...