środa, 19 czerwca 2013

Halászlé czyli węgierska zupa rybna (rybaka)

Nie jest to wpis dla ortodoksyjnych kucharzy, bowiem w tradycyjnej zupie węgierskiej podstawą są ryby słodkowodne takie jak karp, sum o zwartym mięsie, które nie rozpada się podczas gotowania. Użyłam ryby morskiej bo akurat taką miałam a chciałam zupę zrobić więc tak jak napisałam, wpis dla liberalnych czytaczy kulinarnych :)
Bałam się tej zupy, bo po pierwsze nigdy takiej nie robiłam a po drugie miałam obawy co do ryby ugotowanej w zupie. Jak się okazało zupełnie niepotrzebnie. Zupa nie smakuje jakoś specjalnie rybą, tzn mamy posmak w bulionie, ale delikatny, nie jest zbyt intensywny. Zupa jest porządnie przyprawiona ostrą wędzoną papryka i ostrą papryką w strąkach (chociaż teraz wiem że lepiej było wrzucić ją do garnka w całości żeby nadała ostrości ale potem nie utrudniała jedzenia- strąki pepperoni są dość twarde i skórki praktycznie nie dają się zjeść- ale już o tym wiecie i nie popełnicie mojego błędu). Bardzo smaczna, czas przygotowania rozłożyłam na dwa dni: dzień wcześniej ugotowałam bulion a dnia następnego zrobiłam całą resztę.


składniki na 4 porcje:
- domowy bulion rybny ( ja swój przygotowałam na młodej włoszczyźnie, listkach laurowych, łbach i szkieletach rybich )
- 2 duże cebule
- 2 czerwone słodkie papryki
- 1 żółta papryka
- 1 ostra papryka- może być czereśniowa, ale może być ten pepperoni - jest to opcja dla miłośników mocniejszych smaków
- 2 ziemniaki ( używane w zależności od regionu Węgier- więc nie trzeba ich używać)
- 3 mięsiste pomidory lub szklanka przecieru z pomidorów
- 2 łyżki papryki wędzonej w proszku ( lub zwykłej jeśli nie mamy), sól i pieprz do smaku
- ryba słodkowodna- filety z karpia- po kawałku na każdą porcję zupy

Wykonanie:
- do przecedzonego bulionu dodajemy przecier lub pokrojone pomidory, strąk ponakłuwanej ostrej papryki i pokrojone w kostkę ziemniaki (jeśli używamy)- pozwalamy się zupie zagotować, zmniejszamy gaz i dokładamy: drobno pokrojoną cebulę podsmażoną wcześniej na złoto, paprykę pokrojoną w kostkę i również podsmażoną na oleju. Zupę doprawiamy papryką, solą i pieprzem i gotujemy przez około 30 minut. Na dziesięć minut przed planowanym podaniem dodajemy do zupy kawałki ryby, podajemy z jednym kawałkiem na każdą porcję.

Drukuj to!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...