środa, 28 marca 2012

Razowe bułeczki z maki żytniej

Nie są to bułeczki 100 % razowe, nie miałam już lżejszej mąki żytniej chlebowej i użyłam pszennej typ 650. Przepis godny polecenia jeśli nie macie akurat pieczywa a chleb na zakwasie będzie dopiero " na jutro". Smaczne również następnego dnia, długo zachowują świeżość. Robiłam pierwszy raz i udały się znakomicie. Przepis znalazłam tu.



Składniki na 10-12 średniej wielkości bułeczek
- 290 ml wody
- 280 g mąki razowej chlebowej typ 720 ( dałam pszennej typ 650)
- 50 g mąki pszennej chlebowej ( typ 750)
- 115 g mąki żytniej razowej ( dałam żytniej typ 1400)
- 2 łyżki mleka w proszku ( dałam zwykłe mleko)
- 1.5 łyżeczki soli
- 2 łyżeczki cukru
- 25 g miękkiego masła
- 14 g świeżych drożdży/ 7 g suchych


Przygotowanie:
- jeśli używamy świeżych drożdży przygotowujemy zaczyn z kilku łyżek wody, łyżeczki cukru i drożdży, który odstawiamy na kilkanaście minut aż drożdże aktywują się a zaczyn spieni się
- wszystkie pozostałe składniki mieszamy w misce, dodajemy aktywny zaczyn i wyrabiamy elastyczne ciasto, które odstawiamy w ciepłe miejsce do czasu podwojenia objętości.
- podrośnięte ciasto wyrabiamy ponownie, formujemy w dłoniach kuleczki wielkości małej pomarańczy kładziemy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Bułeczki nacinamy na pół nożem przecinając je niemal całkowicie, zostawiamy do podrośnięcia na około 30 minut. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez 20 minut. Drukuj to!

2 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...