czwartek, 24 marca 2016

Żurek na domowym zakwasie

Pierwszy raz w życiu robiłam tę zupę :) Nie była specjalnie popularna u mnie w domu, gościła na naszych stołach tylko z okazji świąt wielkanocnych. Gdy już zapadła decyzja że gotujemy ją na święta, postanowiłam ugotować ją jak należy :) Pięć dni przed świętami nastawiłam zakwas na żurek a w sobotę przystąpiłam do dzieła. Zupa wyszła syta, odpowiednio kwaśna, aromatyczna. Bardzo polecam :)


Składniki na 4 porcje (2 litry zupy)
- 1/2 litra zakwasu na żurek
- wędzone żeberka lub inne mięso na wywar (możecie ugotować też wersję bezmięsną, tylko na warzywnym wywarze)
- warzywa na bulion: 2 średni marchewki, 2 pietruszki, 2 rozgniecione ząbki czosnku, mała cebula przekrojona na pół (w łusce), kawałek pora i selera
- warzywa do zupy: 2-3 średniej wielkości ziemniaki, mała marchewka pokrojona w plasterki
- przyprawy: sól, pieprz, ziele angielskie, liść laurowy i majeranek

Wykonanie:
- do garnka wlewamy około 1 1/2 litra wody. Z mięsa, warzyw, z dodatkiem przypraw gotujemy wywar. Ja gotowałam przez około godzinę/półtorej. Wyjmujemy mięso z bulionu i większość warzyw (oddały już smak podczas gotowania), do garnka wkładamy pokrojone w kostkę ziemianki i marchewkę w plasterkach. Gotujemy aż warzywa zmiękną. Na samym końcu wlewamy wymieszany łyżką zakwas. Mieszamy zupę, która zgęstnieje po dodaniu zakwasu. Doprawiamy do smaku majerankiem i w razie potrzeby solą czy pieprzem. Ja dodaje jeszcze do zupy ugotowane wcześniej mięso z żeberek, porwane w palcach na mniejsze kawałki.
- zupę serwujemy solo, z jajkiem ugotowanym na twardo albo białą kiełbasą- kto co lubi. Ja lubię smak wędzonki i już nie dodaje kiełbasy. Ale eksperymenty wskazane :)



Drukuj to!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...