czwartek, 13 listopada 2014

Ocet jabłkowy (domowy)

Nie wiem jak Wy, ale ja bardzo często używam podczas gotowania octu. Dodaję go do marynat, do surówek, gotowanych buraczków, zakwaszam nim zupy, jeśli uznam że są za mało wyraziste. Ocet do podstawowy produkt u mnie w szafce. Zgroza mnie ogarnia kiedy patrzę na skład gotowych produktów, pełnych konserwantów i innych cudenek, więc żeby mieć super zdrowy i naturalny ocet postanowiłam zrobić go sama :) Domowy ocet to samo zdrowie. Zawiera cenne dla zdrowia kwasy (octowy, mlekowy i cytrynowy), minerały, beta-karoten, witaminy i pektyny. Do przygotowania użyłam jabłek z działki, niczym nie pryskanych więc i Wam polecam kupić jak najzdrowsze i najbardziej naturalne jabłka. Kolor octu może być różny. Jak przygotowywałam go za pierwszym razem miał słomkowo-żółty kolor, tym razem wyszedł cudownie różowy. Nastawienie octu to chwila. Potem musimy poczekać około 4 tygodni aż nasz ocet przefermentuje żeby cieszyć się jego smakiem i walorami zdrowotnymi- myślę że warto i zachęcam do przygotowanie własnego.


Składniki:
- 1 kg jabłek
- 1 1/2 litra przegotowanej wody
- 2-3 łyżki miodu


Wykonanie:
- jabłka porządnie myjemy i kroimy na małe kawałki. Zostawiłam skórki, gniazda nasienne- uważam że to te części jabłek są najbardziej cenne dla produkcji naszego octu
- przegotowaną wodę studzimy, słodzimy miodem i zalewamy w sporym słoju jabłka. Obwiązujemy gazą, cienką ściereczką i zostawiamy w spokoju na 4 tygodnie. W tym miejscu bardzo ważna uwaga: jabłka muszą być całkowicie przykryte wodą- inaczej spleśnieją- i taki ocet nadaje się tylko do wylania. Zatem warto spojrzeć co dnia na nasz słoik czy jabłka zaczynają fermentować (unoszące się bąbelki) i czy przypadkiem nie wydostają się poza linię wody. Osad gromadzący się na dnie jest całkowicie naturalny i nie ma się czym przejmować. Kolor octu będzie różny- zależy w dużym stopniu od jabłek jakich użyjemy.
- po około 4 tygodniach, fermentacja powinna ustać. Jabłka usuwamy, ocet przelewamy przez gazę do słoika czy też innego naczynia, w którym będziemy go przechowywać. Nie ma potrzeby chować go do lodówki. Ocet jest naturalnym konserwantem i sam się konserwuje ;)


Drukuj to!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...